mandag 8. februar 2016

Starten karneval!

Schokosahne
Kirsch-conjaktorte
Denne uka på jobb har bestått i å lage mye av det samme som forrige, men det er spesielt tre ting vi har laget denne uka. Det er Scherben, Mützenmandelen og Schwartswálder-kirschtorte. Det er nemlig starten på karneval, og når det er karneval er dette standard kaker. Jeg har også lært å lage Schokosahne, Hindbeersahne, Flockensahne Joghurttòrtchen og Brombeer-quarktorte. Jeg har dessverre ikke bilde av alle disse, fordi vi har ikke gjort alle ferdig. Jeg har også glasert og pyntet ferdig Kirschconjaktorte. På fredag laget Regina og jeg ca. 30 Schwartzwàlder-kirschtorter.

mandeltre
Apenes skrekk
Det har blitt sånn halvveis vår noen steder her. Da jeg gikk i parken her om dagen hadde krokusen begynt å blomstre, mandeltreet hadde også begynt å blomstre, endene svømte i dammen og fuglene kvitret. Jeg fant en stokkand som hadde helt svart hodet. Den var litt fancy :P
Krokus

Denne lørdagen var jeg med Silke (min veileder her nede) til Staufen. Staufen er en liten by litt en liten halvtime utenfor Freiburg. Her besøkte vi en gammel festning opp på en liten høyde. Vi hadde utsikt til De franske fjellene og over hele byen. Vi hadde blå himmel og strålende sol hele dagen. Det var virkelig en fin opplevelse. Rundt den gamle ruinen var det vinplantasjer. Vi så masse blomster på veien opp, blant annet løvetann, krokus og eføy. Når vi hadde vært å sett på utsikten gikk vi til "cafe Decker" dette er en liten berømt kafe som har mye utvalg av både kaker og sjokolade. Jeg fikk også hilse på eieren av konditoriet der. Jeg spiste en kake med fudge-sjokolade smørkrem og karamell på toppen. Den smakte utrolig godt så det var vært å gå en tur innom.

Festningen med drueplantasjer rundt
På torsdag startet karneval med en dag som heter "Schmutzger Dunnschdig" eller "Dirty Donnerstag". Det er en dag hvor det er tradisjon å spise ting som er laget i frityrolje. For eksempel berliner, scherben og mutzenmandelen. De fyller berlinerbollene med syltetøy, eggelikør, sjokolade og jeg har også hørt at de fyller de med sprit. Jeg fikk med meg en stor pose med ulike ting jeg måtte smake på. Det er også slik at hvis menn går med slips, så klipper de av slipset.

På søndagen var det fest i Kirchzarten med parade i byen. Det var en kjempe opplevelse hvor folk gikk med digre kostymer av alle mulig slag. Maskene og kostymene er veldig dyre og kan kun brukes av den som eier det, men den går i arv. På paraden gikk de å ropte Narri og da skulle man svare Narro. Når man svarte kastet de godteri. Dette er samme som når vi roper hipp hurra på 17. mai. Når Susanne og jeg hadde sett ferdig toget, gikk vi ned på utsalget til Steimle, bedriften jeg jobber for her nede. Der møtte vi herr Steimle og han ba oss inn på kake og kakao på bakrommet, sammen med mange andre. Der ble vi påspandert både kake, kakao og champagne. Jeg hilste også på Mike og Timo mens vi var der. Det var sang og latter og glede spredt i hele lokalet, og plutselig åpnet de en dør og inn kom et helt korps. De begynte å spille inne i det lille rommet og det var kjempefestlig. Det var en spesiell opplevelse siden vi ikke feirer karneval i Norge. Jeg gleder meg masse til fortsettelsen til uka.

Korpset som spilte 
Som dere sikkert har skjønt så har helga mi vært full av opplevelser, derfor rakk jeg ikke skrive før i dag. Mer om karneval kommer neste uke.
En annen ting jeg gleder meg masse til er at jeg får besøk av min søster til helga.









2 kommentarer:

  1. Er så morsomt å følge med deg :)
    Klem fra tante Mette

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er koselig å Høre :D Sender masse klemmer tilbake :D

      Slett