søndag 28. februar 2016

Hundretusenting som skjer på en gang!

Denne uka har bare vært helt fantastisk. Det startet med en fin dag på jobb på mandag, der jeg laget masse forskjellig. Nå som jeg har vært her i en del uker begynner det å bli forvirrende hva jeg lager hver uke. En ting er sikkert at jeg lager hver uke og det er mandelhörnchen. Dette pleier jeg alltid å starte mandagen med og synes det er fint å starte uka med noe jeg kan. Andre ting jeg har gjort på jobb denne uka er cupcakes med ulike smaker. Jeg har også stått med en del kaker alene. Jeg synes det er så spennende å lære nye teknikker, og når jeg begynner å få til det jeg gjør er det jo enda morsommere. 
Jeg har fått vite at jeg egentlig ikke får lov til å dra tilbake til Norge fordi jeg gjør en god jobb her. At de skryter av meg er jo ekstra stas. Jeg lærer de om Norge og de lærer meg om Tyskland. Språket begynner nå å gå mye lettere. Jeg forstår det aller meste om de snakker kun til meg. Jeg skjønner en del om de ikke snakker bare med meg også, men det har lett for å gå litt fortere. 
Ordforrådet mitt begynner også å bli lettere og jeg tørr prøve meg på å sette sammen til setninger. 
På tirsdag kveld fikk vi besøk av Pål (Internationalt servicekontor), Trude (Sjefen min) og Erna. (veileder til Ole Peder) Jeg og Ole møtte de på hotellet der vi spiste god mat og prata. Når jeg var ferdig på jobb onsdag reiste jeg til byen der jeg møtte de og spiste lunsj på en indisk inspirert restaurant. Etter vi hadde spist gikk vi rundt i byen og shoppa litt. Senere på kvelden dro alle pluss Silke og ei medarbeider av Silke på en fin restaurant. Jeg hørte rykter om at det var en av de eldste restaurantene i hele Tyskland. Vi fikk låne en nøkkel til kjelleren der vi fikk se på en gammel vinkjeller. Det er den dere kan se på bildene over.  
De var å besøkte meg på konditoriet på torsdag morgen. Der fikk de omvisning og smaksprøver på kakene. Jeg tror ikke de var sultne når de satte seg i bilen på vei til flyplassen. Jeg håper og tror de hadde et bra opphold her i Freiburg. Tror også det ble en del inspirasjon på turen. 

På torsdag ettermiddag fikk jeg besøk av Bjørnar. Han kom med toget fra Frankfurt klokka fire. Vi dro hjem til Kirchzarten der jeg viste han rundt i huset før vi gikk på butikken. Vi hadde bestemt at siden baker`n kom på besøk måtte vi jo bake pizza. Det ble "Creme Fraiche pizza" denne gangen. 
Vi har vært på "Schwarzwald badenparadies" i Titisee, Sightseeing i Freiburg, "Schauinsland" og toppet det hele med en tur på byen med mine arbeidskolleger. Om du vil lese mer om Schauinsland og Schwarzwald kan du trykke deg inn på disse linkene: http://www.schauinsland.de (utsikt over hele Freiburg og andre deler av Tyskland. Er du heldig med været kan du se til de franske alpene som vi gjorde) og https://www.badeparadies-schwarzwald.de  (stedet for avslapning og velvære) 
Til uka kommer det en gruppe elever fra Norge som skal lage en film om Erasmus+ opplegget. De skal filme i fire dager både på jobb og i fritiden. Det blir spennende å se hvordan det foregår. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar