søndag 31. januar 2016

Første jobb uke unnagjort

Da er allerede en uke med jobb ferdig. Jeg tok buss tidlig mandag morgen til Oberried der bakeriet ligger. Det er en 13minutters kjøretur fra der jeg bor. Når jeg gikk av bussen møtte jeg Timo. (konditor/bakeri-skjefen) Han viste meg hvor jeg kunne legge tingen mine og hvor jeg skulle gå når jeg var klar til å begynne. Jeg ble satt oppe på ferdigstillings-avdelingen sammen med Regina.
Sachertorte


Regina snakker kun tysk, men med litt fingerspråk og visning skjønner vi hverandre. Vi laget tre forskjellige kakeslag denne dagen. Det var champagne-torte, Sachertorte og en sjokoladekake jeg ikke husker navnet på. De dynker alle bunnene på kakene vi lager. Noen med alkohol og noen uten. De fleste kakene fylles i en kakering som blir tatt av til slutt. Når vi var ferdig med alle kakene denne dagen, vasket vi og ryddet opp. Når vi er ferdig i det rommen vi har fått ansvar for hjelper vi de andre til vi er ferdig, slik at vi alle er ferdig likt.
Malakov
Nüsscream

Walnüssbömle
Bollenhuttorte
Den andre dagen jeg jobbet laget vi fire nye slag. En hvor vi penslet på sjokolade rundt, en vi trakk med melkesjokolade, en med vanlig marsipan, og en med farget marsipan. Jeg liker godt måten de pynter kakene på. Det er forholdsvis enkelt, men likevel veldig pent. De lager en smørkrem-base, og tilsetter ulike smaker, som for eksempel banan, sjokolade, vanilje, bringebær og champagne. Smørkremen blir pisket mye luft i for at den skal bli myk og fin å jobbe med.

Frankfurter-Kranz
Schwarzwälder kirschtorte
Dag tre laget vi Mozart-torte, Schokolatedraum, Frankfurter-kranz, Champagne-torte og sist men ikke minst Schwarzwälder kirschtorte. Dette er en kake som er lokal og veldig vanlig i Tyskland. Den er fylt med en sjokoladebunn, ("Biscuid"som de kaller bunnene her) kirsebær, kirsebærsaft, og krem. Den blir pyntet med sjokolade-flak og kirsebær. Veldig morsomt å få være med å lage denne kjente kaken.
Champagne-torte
Schokotraum

Scherben
Siste dagen jeg jobbet denne uka laget jeg en kake/bakverk som er populært under karneval her i Freiburg. De blir kjevla flate og stekt i frityrkoker. når du putter de oppi blåser de seg opp, som dere ser på bildet. Når de er ferdig støs det på melis. De kalles Sherben. Jeg skulle på et møte med BBQ på fredag for en liten evaluering og for at de kan ha en oversikt over hvordan vi trives i jobbene. Jeg fikk derfor med meg kake til møtet og valgte å ta med Schokotraum. Tror denne falt i smak. I hvert fall for meg. Den består av annenhvert lag lys og mørk bunn med melkesjokolade-smørkrem mellom hvert lag. Selve kaken har fire lag.

Jeg fikk prøve mange ulike produksjonsteknikker. Jeg fikk glassere kaker, skrive med nugat på kaka, bruke sprøytepose til pynt å lage border. Trekke kaka med hasselnøtt-krokan, sjokolade-flak og pensle på flytende sjokolade rundt kaka. de fleste kakene har en liten kant nederst med enten krymmel, sjokolade-strø, mandelflarn eller nøtte-krokan.

I går hadde vi fire fra Norge bestemt oss for å dra til Schauinsland, det er en høy fjelltopp du kan ta gondol opp til og få utsikt over hele byen. Det er minegruver på toppen hvor du kan få omvisning, men dette er kun oppe på sommeren. Vi pakket med kamera og tok trikk og buss til starten av gondolen. Når vi kom dit fikk vi vite at det var storm på toppen og det dessverre var stengt. Da var det ikke annet å gjøre enn å ta bussen tilbake. Vi satte oss på toget på veg til Titisee for å se på Black forest og for å se oss litt rundt. Når vi kom til Himmelreich var toglinja stengt på grunn av ras over linja. Da bestemte vi oss for å dra hjem til meg å lage pannekaker. Til tross for en litt negativ dag ble den bra til slutt. Det er fortsatt en god stund igjen så vi kan ta igjen de tapte severdighetene.









1 kommentar:

  1. Fin blogg, Mette! Fortsett slik, jeg synes det er flott at du bruker litt tid på bloggen din.

    Hilsen Pål

    SvarSlett