onsdag 6. januar 2016

Oppstarten








Vi ankom Freiburg rundt klokka seks på mandag kveld. Det ble en lang reise hvor vi byttet tog flere ganger. Når vi kom på stasjonen ble vi møtt av Silke som er vår veileder her nede.
Vi ble med på kontoret hennes, der vi fikk litt informasjon om oppholdet. Etter det ble vi hentet av vertsfamiliene vi skal bo hos mens vi er her.

Jeg bor i et lite tettsted 15min(tog) utenfor Freiburg. Tettstedet heter Kirchzarten. Her bor jeg sammen med Susanne Fischer og hennes 16 år gamle sønn. Susanne er musikklærer og spiller en rekke instrumenter. De har også to små katter.(søsken) I huset har jeg fått et rom for meg selv, bad, et lite kjøleskap og litt fryseplass.

De første dagene på skolen gikk bra. Vi var en stor gruppe sammen, lærte noen setninger og spurte hverandre rundt i klassen. Dagen etter ble vi delt i to. vi har hatt lange dager med skole fra 13.00-16.15. Etter skolen har vi hatt sosiale kvelder hvor vi har blitt bedre kjent med hverandre.

I dag er det "tre hellige kongers dag, og jeg er blitt bedt på frokost med Susanne og hennes venner. På denne dagen er det en spesiell tradisjon, hvor det blir bakt en kake med en liten figur. Den som får denne figuren blir konge for resten av dagen. Slik som vi har mandel i grøten i jula.

Vi skal bestige tårnet til "Münster Katedralen"på lørdag.  Det skal vist være god utsikt over byen og veldig fint opplevelse.


3 kommentarer:

  1. Spennrnde å høre Mette!
    Vi savner deg allerede, men vet du kommer til
    å få det topp!
    Klem fra tante

    SvarSlett
  2. Gleder meg til å høre mer fra deg! Ser ut som om det blir en fin periode framover :) klem fra Guro

    SvarSlett
  3. Savner dere også. Jeg har det topp å gleder meg masse til fortsettelsen :) Klem tilbake til alle sammen <3

    SvarSlett