søndag 27. mars 2016

Påske i Tyskland!

Her har det vært en uke med full produksjon av de vanlige kakene, men en del  fler siden det er påske. Vi hadde produksjon på torsdag hvor vi produserte både det vi pleier og gjøre på torsdager og det vi gjør på fredager. Blant annet 30. Schwartzwälder-kirchtorter. Vi jobbet likevel effektivt og ble ferdig til vanlig tid. Når jeg kom hjem fra jobb på torsdag skulle Sophie, Julian og jeg lete etter påskeegg (sjokolade) i hagen. Dette er en tradisjon de har i den familien jeg bor hos. Jeg har hørt om andre familier som har denne tradisjonen, men jeg har aldri gjort det selv. Det var derfor litt morsomt og spennende å være med på. Bildet viser funnet etter letingen.  
Som en avslutning/start på påsken. Kall det hva du vil, dro Ole Peder og jeg til München en tur. Vi dro tidlig fredag morgen med en Express buss. Turen tok fire timer og 45minutter, så ganske lang men helt grei. Vi kjørte en del på autobahn og du vet du kjører der når det er opphevet 120 i fartsgrense og "No limit" skilt. 
Når vi kom frem på fredag fikk vi oss litt å spise før vi gikk å fant hotellet. Vi la fra oss ting før vi gikk oss en liten tur. Ble ikke så langt siden det sprutregnet og alle butikker var stengt på grunn av helligdag. 
Når vi våknet på lørdagen pakket vi oss ut av hotellet og begynte å gå. Vi gikk gjennom den store gågaten til "Marienplatz" eller den så kalte rådhusplassen. Vi gikk innom "Frauen kirche" en stor kirke midt i byen. Når vi kom inn ble jeg litt overrasket. Jeg har besøkt en del katedraler og kirker mens jeg har vært her, men ingen har vært hvite inni. Det var da denne, samtidig som det var høyt under taket. 




Vi gikk opp til BMW museet der vi så på både gamle og nye biler. Jeg har vist lett for å ende opp med å se på biler jeg. Når vi skulle dra hjem fant jeg også huset for Mercedes Benz. Tok noen få bilder inne på museet. Vi gikk først i en avdeling, der alle de gamle bilene var. Før vi fant ut at det var et eget bygg for de nyeste bilene. Jeg lærte også en ny ting og det er at det er BMW som står bak produksjonen av mini. Slenger med et bilde av Bygningen, og et par med biler.


 Vi gikk over til Olympiaparken der det var både svømmehall, friidrettsbane, haller og et vann med ender og tråkke båter. På Bildet ser dere "Olympiaturm" og taket på svømmehallen. Vi var veldig heldige med været på lørdagen. Det var både Sol, blå himmel og god temperatur.





Vi var innom en restaurant å spiste. Der hadde de egen plass for ølglass til stamkunder. Her går det litersvis med øl. Oktoberfest er jo en stor begivenhet og det er derfor butikker overalt med ting til Oktoberfest. På bildet ser du et eksempel på hva de går med under Oktoberfest.
"Lederhosen" og fine kjoler.





Du vet du er i München når det er 2483. plasser ledige i parkeringshuset. Så mange plasser ledig har jeg aldri sett før.

Det var en fin avslutning på uka og starter derfor med nye krefter i uka som kommer.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar