fredag 28. juli 2017

Sommer og sol!!

Nå har det gått uendelig lang tid siden forrige innlegg. Det har vært en travel tid med mye nye og spennende opplevelser. Da er det jo også mye å fortelle om.

Tilbake til februar:

Vi var med å så på karneval som er veldig utbredt her i Tyskland. Lange tog med masse rare/fine masker og kostymer. Jeg skrev litt om det i fjor, men skriver også litt nytt i år. Maskene er laget i treverk og er veldig dyre om man skal kjøpe. De går som oftest i familie-generasjoner og alle byer/tettsteder har sine egne kostymer. Det er veldig mye hekse kostymer rundt i Schwarzwald. De har ofte med seg noe å slå med, tusjer og noen stjeler til og med skolisser. Anne og jeg ble ofte valgt ut som ofre. Vi ble tegna på dynka i konfetti og slått i hodet med svine blærer ++. Slenger med før etter bilde.

Mars:
Bjørnar, jeg og noen av de vi jobber med dro til "Basel zoo" (Sveits).
Vi var der perfekt tid på året. Det var nemlig tiden for at nesten alle dyrene hadde babyer. zebra, løve, pingviner,  flodhest, nesehorn og giraff var noen av de. Det var en fantastisk dag med solskinn og godt selskap.







 April:

Vi ble bedt i bursdag til "the big boss" Herr Steimle. Han ble 60 og det var en stor feiring med 170 stk. Det var dresscode med Dirndl og Lederhosen så da hadde jeg ikke noe annet valg enn å kjøpe meg en ny Dirndl. Jeg hadde lyst til å kjøpe meg når jeg var her i tre måneder, men det ble aldri noe av. Men når jeg hadde en grunn til å kjøpe var jeg ikke vanskelig å be. Det ble servert koldtbord, med litt varmretter i tillegg. Da det gjaldt dessert ble vi satt i arbeid. Vi lagde en stor buffet med 16 forskjellige sorter små desserter. Blant annet Sjokolade-terter, gele i ølglass, mango-/ bringebær-krem, kokos-/ananas-krem, valmuefrø-/solbær-krem og mye mer. Kvelden ble feiret med mye tysk musikk, dans og sang.

Bjørnar og jeg reiste også to uker tilbake til Norge på ferie.

Mai:
Mai ble fylt med 17. mai feiring, tur til vindmøller, jobb og soling. Vi var også på hestefest i Lahr. Der ble jeg litt betatt av en stor svart friser. Den hinksten var bare helt nydelig. Vi fikk også se ordentlig "reining" (westernridning) Vi fikk se galopp til full stopp, spinning og sidegange.

Juni:




 Denne måneden kom Live en tur på besøk til oss. Denne gangen var det fint vær og vi satt mye ute. Vi var en tur på shopping, gikk tur i skogen og dro en tur til Colmar (Frankrike) Vi bor rett ved grensa og en time i bil så var vi plutselig i Colmar. Det var en liten søt by med masse smågater. Senere på kvelden var vi i hageselskap på bursdag.
Veldig koselig med besøk av deg Live. Du er velkommen igjen!

Senere i Juni var vi på fjelltur og var på haxenfest. Vi spiste da grillede svineknoker og drakk øl. Ordentlig tysk fest.

Det var også en del bryllupskaker jeg var med å laget i juni. Slenger med noen bilder her også.

Bjørnar og jeg var ute på restaurant å feiret bursdagen min. Han laget kanelsnurr-hjerte til meg og jeg fikk masse selvlagde gavekort. Blant annet var det kino-date, restaurantbesøk, shoppingtur, og massasje.

Juli: Har vært fullt kjør med besøk, bryllup, hundepass og mye jobbing.
Europapark
Vi fikk besøk av Marie, Dag og Stine. De bodde i en liten leilighet et par kilometer utenfor Oberried. De var her en hel uke. Vi var i Sveits, Frankrike, Titisee Badenparadise, shopping i Freiburg, Schauensland (inne i gruvene under) og Europapark. Dagene var fulle, men veldig koselig med besøk også fra dere.

På besøk i gruven fikk vi engelsktalende guide slik at alle forsto hva han sa. Vi fikk mye informasjon og det var veldig spennende å høre på alt han hadde å fortelle. Gruven ble stengt for en god stund siden på grunn av at det var for dyrt å ha arbeidere der. Det ble tatt ut bly, sølv og sink. Han fortalte om de forskjellige lampene de hadde, hvor lite som skulle til for at de sluknet, borre maskinene og hvordan de fikk ut all steinen de borra ut. Vi var med på en kort tur der vi var kun på øverste nivå. Det gikk også an å bli med på en lenger tur, hvor man klatra lenger ned innenfor den røde firkanten på kartet. Toppen ligger på 1284 Moh. og det nederste planet ligger på 358 Moh.
Sveits


Schauensland Bergwerk
Kart over gruven
Utenfor gruven














14. Juli var det bryllupet til Anne og Timo Steimle.
Det var først vielse i Klosterschire her i Oberried. Det ble deretter feiret med dessertbuffet på Steimle før vi dro opp til Goldener Adler. Anne hadde en utrolig fin kjole og det var en veldig nydelig vielse. Når de var ferdig viet gikk de ut å ble gratulert før de slapp ballonger. Før det startet sprutregnet det og i det Anne kom inn døra begynte sola å skinne og det gjorde den også resten av dagen.
De ble hentet i mustang (1967 modell) og tok deretter bryllupsbilder oppe på Schauensland.

Vi fikk spennende salat og kokos/ chilli suppe, til forrett. Kalveskulder i fløtesaus, okse kjøtt med rødvinsaus, spätsle (tysk pasta), grønnsaker og gratinerte poteter til hovedrett og til dessert var det Bryllupskake, Crème Brûlèe, bringebærmousse, is og sjokolademousse. Utover kvelden ble det dansing og sang. De hadde en gitarist som var med hele kvelden.  Det var 70 gjester og vi kjente omtrent alle. Heldige er vi som har fått lov til å komme så nærme inn i familien.
Før bryllupet hadde de laget en app der folk kunne laste ned og legge inn bilder de ville dele med de andre gjestene. Jeg var hos frisøren og fikk fikset håret mitt til bryllupet.


 I det siste har vi fått flyttet inn en lånt tv og ps4, så nå kan vi se filmer og spille litt når vi har lyst. Sommeren har vært og er veldig varm, vi bor nesten i et drivhus (så mange takvinduer) og det skal ikke mye til før det blir 40 grader inne hos oss. Er dessverre litt vanskelig å legge seg om kvelden, men med en god vift har vi klart oss veldig bra.

Det ble et langt innlegg denne gangen, men sånn går det når man skal oppsummere så mange måneder på en gang. Vi reiser hjem en tur i August før vi fortsetter de siste månedene her nede. Tiden har gått så utrolig fort.
Mamma og pappa kommer på besøk i September. Vi har det helt strålende og gleder oss til fortsettelsen!!

Fortsatt god sommer til alle sammen!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar